Χρήσιμα

Η υγρασία και οι απότομες εναλλαγές θερμοκρασίας είναι οι κυριότεροι εχθροί για κιθάρες και μπάσα , όπως είναι και η ηλιακή ακτινοβολία για τα χρώματα και τα βερνίκια τους. Συνεπώς τα όργανα πρέπει να φυλάσσονται πάντα στη θήκη τους και μακριά από θερμαντικά σώματα και ηλιακές ακτίνες. Ιδιαίτερη  προσοχή θα πρέπει να δίνουν όσοι κατοικούν σε νησιά ή παραθαλάσσιες περιοχές.


Όταν αλλάζουμε χορδές στο όργανο προσέχουμε τρία πράγματα για να κρατάει το κούρδισμα περισσότερο :

  1. Τυλίγουμε αρκετές στροφές τις χορδές στα κλειδιά και όχι μία - δύο.
  2. Στρετσάρουμε τις χορδές μία-μία με το χέρι τραβώντας τις προς τα πάνω στο ύψος των μαγνητών αρκετές φορές.
  3. Κουρδίζουμε προσπαθώντας να φτάσουμε ακριβώς την επιθυμητή νότα. Αν την ξεπεράσουμε τότε γυρνάμε αρκετά πίσω το κλειδί και ξαναπροσπαθούμε δηλαδή κουρδίζουμε μόνο στο γέμισμα της νότας και ποτέ στο άδειασμα.

Ρυθμίζουμε πάντα το ύψος των μαγνητών έτσι ώστε όλοι να παίζουν με την ίδια ένταση στην αντίστοιχη θέση του επιλογέα.


Οι κιθάρες θα πρέπει να σετάρονται μία φορά το χρόνο ώστε να αποφευχθούν στρεβλώσεις του μπράτσου (που μπορεί να γίνουν και μόνιμες) και χαλάρωση των τάστων.Δεν είναι τυχαίο ότι στις περισσότερες κιθάρες που μένουν καιρό ασετάριστες  χαλαρώνουν πρώτα τα τάστα που βρίσκονται στη μέση της ταστιέρας.


Όταν πρόκειται να μη χρησιμοποιήσουμε το όργανο για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι  μεν  ηλεκτρικές και ακουστικές κιθάρες θα πρέπει να μένουν στη θήκη τους σεταρισμένες και κουρδισμένες  κανονικά , οι  δε  κλασικές κουρδισμένες ένα τόνο κάτω.


Αποφεύγετε για μεγάλα χρονικά διαστήματα τα Drop κουρδίσματα που γίνονται σε ορισμένες χορδές , γιατί μπορεί να προκαλέσουν μόνιμες στρεβλώσεις του μπράτσου δεξιά - αριστερά , κάτι που δεν διορθώνεται από τη βέργα (truss rod).


Σκουπίζετε πάντα από πάνω και από κάτω τις μεταλλικές χορδές μετά το παίξιμο με ένα πανάκι εμποτισμένο με λίγο Lemon oil ώστε να απομακρύνετε τον ιδρώτα και οι χορδές να παραμείνουν φρέσκιες για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.


Όταν αλλάζουμε πάχος χορδών ή κούρδισμα είναι προφανές ότι η κιθάρα χρειάζεται εκ νέου  Setup.


Αν η ταστιέρα παρουσιάζει dead spots (δηλαδή κάποιες νότες ακούγονται πιο σιγά από τις υπόλοιπες) τότε χρειάζεται αλλαγή τάστων. Το fret dress  δεν θα λύσει το πρόβλημα.


Είναι χρήσιμο να λιπαίνουμε κατά καιρούς τις σχισμές του nut..Αν δεν έχουμε ειδικό γράσο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη μύτη ενός μολυβιού στα μαύρα nut ή ξηρό σαπούνι για τα λευκά nut.


Οι επιλογείς τριών θέσεων που χρησιμοποιούνται σε Gibson ή παρόμοιες κιθάρες    καλό είναι όταν το όργανο δεν χρησιμοποιείται να παραμένουν στη μεσαία θέση ώστε να μη χαλαρώνουν  τα ελάσματά τους. Ακόμα και στους τριθέσιους ή πενταθέσιους επιλογείς σε κιθάρες τύπου Fender που τα ελάσματά τους είναι λιγότερο ευαίσθητα ,καλό είναι μετά τη χρήση του οργάνου να αφήνουμε τον επιλογέα κάθε φορά και σε διαφορετική θέση.

Είναι πολύ χρήσιμο για την ασφάλειά μας αλλά και για την αποφυγή θορύβων από τον ενισχυτή μας, ειδικά αν είναι με λυχνίες , να ελέγξει ένας ειδικός εάν ο χώρος μας έχει σωστή γείωση.


Θόρυβοι που περνάνε στον ενισχυτή μας από γειτονικές συσκευές μέσα από το     δίκτυο , μπορούν να κοπούν μόνο με ένα φίλτρο EMI. Αντίθετα , θόρυβοι που περνάνε επαγωγικά στον ενισχυτή μας (πχ από κεραίες κινητής τηλεφωνίας σε μικρή απόσταση) μπορούν να μειωθούν είτε με θωράκιση του χώρου μας είτε περιστρέφοντας τον ενισχυτή 90 μοίρες.


Όταν χρησιμοποιούμε ενισχυτή με λυχνίες είναι απαραίτητο να έχουμε συνδέσει την καμπίνα πριν ανοίξουμε το διακόπτη Standby για να μην προκληθεί βλάβη στο μετασχηματιστή εξόδου.


Οι ενισχυτές με λυχνίες δεν πρέπει να δέχονται χτυπήματα ή ακόμη και κραδασμούς κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους  και η μετακίνησή τους θα πρέπει να γίνεται    αφού περάσουν 5 λεπτά από τη στιγμή που κλείσει ο διακόπτης  Power. Αυτός είναι και ο λόγος που σε ενισχυτές combo όπου οι λυχνίες βρίσκονται κοντά     στα μεγάφωνα , καταστρέφονται οι λυχνίες εξόδου πολύ νωρίτερα από το προσδόκιμο  ζωής τους.


Η καμπίνα που συνδέουμε στον ενισχυτή μας θα πρέπει να έχει την ίδια ωμική αντίσταση με την έξοδο του ενισχυτή. Στην περίπτωση που η ωμική αντίσταση της καμπίνας είναι  μεγαλύτερη από αυτήν του ενισχυτή τότε θα χάνουμε σε ισχύ και ο ενισχυτής θα ακούγεται σαν να είναι μικρότερης ισχύος χωρίς όμως να κινδυνεύει. Αντίθετα , αν η ωμική αντίσταση της καμπίνας είναι μικρότερη από αυτήν του ενισχυτή , τότε ο ενισχυτής κινδυνεύει.